hits

november 2014

Annie p auto-tune

Folk kan vre uenige i det meste. Bde serise og mindre serise temaer kan diskuteres i timevis bde p nett og i virkeligheten.

Men noen ganger str vi samlet. Noen ting kdder man rett og slett ikke med: Barndomsheltene vre.

Norge har sjeldent sttt s samlet som da en regissr - attptil svensk! - kritiserte Kardemomme by og mente at vi skulle begrave vr utdaterte Thorbjrn Egner for alltid.

Egner er ogs tema nr barnesangen Vesle Hoa blir diskutert. Frst ble sangen om den vesle hottentotten fjernet fra hans sangbker. Og nylig fikk en barnehage kritikk etter at deres Hottentottklubb sang om den vesle gutten Hoa.

Men det er ikke bare de norske barndomsfigurene vi verner om. Folk ble like forbannet da SVT valgte sensurere Pippi Langstrmpe-serien, blant annet ved fjerne bruken av ordet negerkonge.

Jeg ser poenget i de to siste eksemplene, for all del. Hvis noen fler seg sttt av ord som hottentott og negerkonge, skal da ikke jeg forlange bruke slike ord (selv om jeg skal innrmme at jeg har sunget Vesle Hoa for barna mine).

N er det en ny helt som blir kdda med. Musikalen Annie er filmatisert p nytt. Denne uken ble den siste traileren sluppet. Se den her:

sUbxSaYHOh0

Da den forrige traileren til filmen ble lansert, skrev jeg en liten artikkel om det. Reaksjonene lot ikke vente p seg i kommentarfeltet, og de fleste reagerte p hovedpersonens hudfarge.

Akkurat det poenget er ikke noe problem for meg - selv om jeg rlig talt syns det er pussig at de karakteristiske rde krllene har forsvunnet.

Nei, det er andre ting som gjr at mine forventninger til filmen erlave.

Hovedrollen i Annie er drmmerollen for drssevis av smjenter med store sangtalenter. Quvenzhan Wallis, som kapret rollen i filmen, er udiskutabelt et stort skuespillertalent. Men kan hun synge? Vel, auto-tunen i sangene er s tydelig at jeg egentlig ikke kan si s mye om stemmen. Kunne de ikke brukt litt mer tid p castingen og heller funnet en skikkelig god sanger?

Auto-tunen er for vrig ogs tydelig i It's a Hard Knock Life, som alle jentene p barnehjemmet synger. Dette er en sang som skal synges med skikkelig trkk. I stedet hres det ut som de sitter med pledd rundt seg i studioet og synger innimellom sjokoladespisingen.

Hr mer av sangene i denne traileren:

nasLuiP-1E0

De har ogs lagt en ny beat p sangene. I utgangspunktet helt greit - musikken trenger nok moderniseres for nye generasjoner. Men hvorfor s kjedelig og tamt? P Folketeateret i fjor klarte de gi sangene en ny og tffere vri, samtidig som de beholdt de tradisjonelle tonene for oss kresne nostalgikere.

Se et klipp her:

WpzqVWuxLjo

Min andre innvending, gr p den overdrevne moderniseringen. Jeg tror at selv det yngste publikummet fint ville taklet se en film fra 1920-tallet, men greit nok. Problemet er at de skal modernisere s veldig!

Det er snakk om Twitter og Facebook og George Clooney, Oliver Warbucks (som av en eller annen grunn heter Will Stacks i filmen) har helikopter og bor i en supermoderne leilighet og alle vegger er dekket av kunstneriske TV-skjermer. De prver s hardt vise at vi ikke befinner oss p 1920-tallet at vi bare venter p at Obama skal komme kjrende i en Tesla med en iPad i hnda mens han synger Taylor Swift-lter.

Jeg ser poenget med lage nyversjoner av hyt elskede klassikere. Fjorrets Carrie ble ikke laget for snne som meg, som elsker Brian De Palmas filmatisering fra 1976, den ble laget for et nytt publikum som er skeptisk til filmer som er like gamle som foreldrene deres (og jeg likte faktisk den nye versjonen ogs).

Men nr man moderniserer, br man gjre det med en stor dose respekt for det gamle verket, slik for eksempel filmatiseringen av Paddington ser ut til gjre:

7bZFr2IA0Bo

Basert p traileren, tror jeg nye Annie mangler nettopp den respekten. Og det gjr meg skeptisk.

S fr vi se om jeg er like grinete nr filmen har premiere.

Av: Jorunn Egeland (filmjournalist i Side2)