AV: Tina-Maria Krantz Andersen

Jeg har aldri flt meg s lite verdt som i russetiden. Og det skremmer meg.

I Norge har vi kommet forholdsvis langt nr det gjelder kvinners rettigheter. Vi har stemmerett, tjener ikke s mye mindre enn mannfolkene og vi kan bli statsministere (Hurra for Gro og Erna!).

Etter russetiden er jeg imidlertid redd for at alt dette ikke betyr s mye.

Grunnen til at jeg bekymrer meg over kvinners fremtid kommer av den usunne maktkulturen som vokser fram hos gutter under russetiden.
 



Russegutter med buss, vel merke. Disse guttene har ikke makt fra fr. N har de brukt tre r p jobbe og spare, eller ftt penger av pappa, s de kan kjpe en buss de skal bruke i 30 dager. Da har de makt.

De ber om tjenester, penger og bilder i bytte mot rulleplasser.

Det slo meg hvor mange likhetstrekk det er med Ludvig Holbergs komedie Jeppe p Bjerget. Jeppe er en stusslig, fattig kar som har det drlig og jobber for en Baron og kona, sistnevnte gir ham daglig pryl. En dag bestemmer Baronen og kona seg for at de skal spille Jeppe et puss. Jeppe drikker seg full og nr han vkner er det i senga til Baronen. Han tror han er kommet til et alternativt univers hvor han er baronen og han begynner snart oppfre seg like drlig og undertrykkende som Baronen selv, nettopp fordi han fr makt. 

Mange har diskutert det negative kvinnesynet i russesangene. Bde i media og p skolen. Er innholdet bare tull vi ikke skal ta alvorlig fordi russen liker provosere, eller er det noe i det som setter verdier vi har kjempet for mange r tilbake?

I Playboy 2017 er sangteksten: ? er du 13 er du med, nr du suger s g ned, ? spruter deg i trynet og sier samme det og ... hun danser som er hore. Lten Sjeiken 2015 av TIX og The Pssy Project kan tolkes oppfordre til voldtekt. Begge disse ltene har ftt massiv kritikk, og de er langt fra de eneste russeltene som trkker p kvinner. Disse sangene overfres til yngre generasjoner ? for hvor mange tolvringer er det ikke som hrer ltene og synger med?

Jeg er redd det kan vre med p delegge kvinnesynet til fremtidens menn, og det gjr ogs russeguttene mer gira p at det er innafor rakke ned p jenter.

En kveld i russetiden skulle jeg mte opp for rulle med en buss. Da jeg og venninnene mine og jeg mter opp, ser vi at det er rundt 30 jenter der. Vi fr beskjed om at det bare er ti plasser. En av gutta sier: Frste inntak starter n! Still opp i en rekke p gresset. 20 av 30 jenter stiller opp. Guttene tar fram lommelykter, gr fram og tilbake og lyser i ansiktene vre. Ned og ta push ups!, skriker en av dem. Vi trodde de tulla, men plutselig var tre jenter p bakken, mindrerige jenter, og tok armhevinger foran dem. Vi fulgte etter. Snu dere rundt og ta squats for oss! Der trakk jeg meg. Guttene filmet og koste seg mens jentene snudde seg villige for ta kneby. Jeg ble stum, men ringte etter hvert politiet. At disse guttene kunne ydmyke jenter slik, filme og kose seg med det, var ikke til fatte.

Det er ironisk at de samme guttene uken etter sitter byd over pulten med eksamensvakten i nakken, og m ta innover seg Ibsens kvinnesyn i teaterstykket Et dukkehjem fra 1879.

Nora forlater Helmer og barna fordi hun fler han ser p henne som en dukke i sitt hjem. Nr vi jenter gr inn i en russebuss s blir vi filledukker, marionettedukker  - og noen til og med sexdukker. Det er en tankevekker at Henrik Ibsen hadde et bedre kvinnesyn i 1879 enn russegutter i 2017. Ellers hper jeg at jenter der ute ikke vil la seg undertrykke p den mten.

Vi m st opp for oss selv, og ikke la oss ydmyke for noe s idiotisk som en rulleplass med de kuleste gutta.

Dette innlegget ble frst publisert hos Drammens Tidende.